Monday, June 16, 2008

16Juni2008

Dinsdag was het tijd om de emoties van het weekend achterwege te laten, want….ik had weer heel wat werk voor de boeg. Ik vertok voor dag en dauw richting de ‘Waldorf School’. Dit is een soort Steiner school waar leerlingen vanaf het primair onderwijs door middel van het Engels worden onderwezen. In de publieke scholen ligt dit anders. Daar is Kiswahilli het instructiemedium van het basisonderwijs, en Engels het instructiemedium van alle postprimair onderwijs. Zoals de meesten onder jullie wel weten, tracht ik met mijn onderzoek o.m. na te gaan welke gevolgen dit taal-in-onderwijs beleid in de praktijk met zich meebrengt. Omdat de Waldorf school (net zoals de meeste privé scholen) afwijkt van het officiële taal-in-onderwijs beleid, leek het me interessant (en noodzakelijk) ook in dergelijke school een aantal observaties uit te voeren. Dus, op maandagmorgen had ik er een afspraak met de ‘assistent Headmaster’, Mr. Edward. Ik legde hem uit wat mijn onderzoek precies inhoudt, en waarom ik ook in ‘zijn’ school observaties wil doen. Mr. Edward zag het allemaal wel zitten, en gaf me onmiddellijk een rondleiding in de school. De Waldorf School is gelegen in een bloemrijke buitenwijk van Dar es Salaam. In de schooltuin ontmoette ik Ms. Agnes, de lerares in wiens klas ik me een tiental dagen zal vertoeven. We spraken af dat ik vanaf volgende maandag mijn observaties zal starten. Gezien Ms. Agnes’ Engelse taalvaardigheid nogal verwaarloosbaar is, en zij tijdens ons gesprek ook meteen ‘opbiechtte’ vaak te code switchen…denk ik wel een aantal interessante data te kunnen vergaren. We zullen zien…

Na de dagelijkse ‘Homework struggle’ bij de kids, was het tijd voor een heerlijke maaltijd in ‘Addis in Dar’, een Ethiopisch restaurant gelegen in de namanga wijk hier in Dar. Ik weet het…alweer op restaurant… . Maar, dergelijke uitstapjes heb je hier echt wel nodig wil je eventjes ontspannen na een bloedhete vermoeiende dag. Zoals altijd was het weer super gezellig. De combinatie van een studente in de Mensenrechten, een studente in de rechten en een studente Afrikanistiek leverden ons weer heel wat boeiende gesprekken op. Van de Gacaca rechtbanken in Rwanda tot de crisis in Darfur en Mugabe’s Zimbabwe, van de TRC in Zuid-Afrika tot Nkunda in Kivu en Odinga in Kenya …. Genoeg onderwerpen dus om ons de hele avond zoet te houden….

Toen ik woensdagmorgen op het punt stond te vertrekken naar HakiElimu (een Tanzaniaanse NGO die zich focust op onderwijs) werden mijn plannen hals over kop overhoop gehaald door een telefoontje van Prof. Rwezaura. Prof Rwezaura is niet alleen de founding father van het Boona Baana center, maar bovenal een erg respectabel en intelligent man. Hij werkte jarenlang als professor familierecht aan de UDSM en de universiteit van Hongkong, en kent de Tanzaniaanse wetgeving en beleidsvorming als geen ander. Reden te meer dus om ook eens oog te hebben voor zijn gedachtegangen over het taal-in-onderwijs beleid in Tanzania. Dus, na een mailtje met de vraag of we eens konden afspreken, belde hij me op. Omdat hij een aantal dagen later terug naar zijn homevillage Bokoba vertrok, konden we dan ook niet anders dan elkaar zo goed als onmiddellijk te ontmoeten. We spraken een uurtje later af aan een benzinestation op Ali Hassan Mwinyi Road. Toen ik hem vroeg hoe ik hem zou herkennen, dacht hij dat het beter was de vraag om te draaien…de kans op de aanwezigheid van een andere blonde Mzungu kroezelkop was inderdaad zo goed als nihil……………………..

Ik wou dat ik de tijd had om alle verdere avonturen van deze dag (en de volgende dagen) neer te pennen…maar we zijn ondertussen al 6 interview - , 5observatiedagen en een weekendje Bagamoyo verder… . Alle belevenissen zitten in mijn hoofd geprent -en ik zou er uren kunnen over vertellen…- maar ook hier tellen de dagen jammer genoeg slechts 86400 seconden… . Nu, om jullie een idee te geven van wat ik de laatste 3 dagen uitgespookt heb…, toch nog een kort verslagje van mijn trip naar Bagamoyo;

Vrijdagvoormiddag deed ik (zoals de 5 dagen voordien) observaties in de Waldorf school. Om 01pm kwam Aziz me oppikken aan de schoolpoort en reden we samen richting de Green Door Home, waar Ilona en Maria al (gepakt en gezakt) klaar stonden om naar Bagamoyo te vertrekken. De daladala-rit naar dit kunstzinnige kuststadje duurde zo’n goeie twee uur. Van zodra we de drukte van Dar es Salaam in de verte zagen verdwijnen, werd....(de rest volgt morgen!)...

1 comment:

Inca said...

hela magalietje

zo te horen gaat alles nog steeds super daar! en ben ik dan ook heel blij dat te horen! hier in gent/lokeren gaat alles nog steeds zijn zelfde gangetje,helaas dus minder boeiende verhalen...ik ben dan ook serieus toe aan wat verlof,de eerste 2 weken van augustus is het eindelijk zover,ik tel af!!Ik wens je nog het allerbeste daar en wacht vol spanning op het vervolg van je verhalen...
veel liefs
Inca xxx